07/04/2015

Dept. of Speculation - Jenny Offill

(info, sinopse, etc.)
O livro apresenta uma mulher (sem nome) alinhavando digressões e narrativas de acontecimentos específicos relacionados às suas ambições pessoais, à experiência da maternidade e, especialmente, ao casamento. A perspectiva feminina prepondera no desenvolvimento desses temas e, no caso específico dessa personagem, surge de modo irônico, conflituoso, sarcástico e sofrido.

"My plan was to never get married. I was going to be an art monster instead. Women almost never become art monsters because art monsters only concern themselves with art, never mundane things. Nabokov didn't even fold his own umbrella. Vera licked his stamps for him."
"I decide to make my class read creation myths. The idea is to go back to the beginning. In some, God is portrayed as a father, in others, as a mother. When God is a father, he is said to be elsewhere. When God is a mother, she is said to be everywhere." 
"How is that even possible? He's one of the kindest people I've ever met."  the philosopher says. She knows. She knows. So it begs the question, doesn't it? Did she unkind and ungood and untrue him?" 

Jenny Offill constrói um texto engenhoso, no qual os capítulos são escritos como uma espécie de colagem dispersa de primeiros parágrafos, de excertos de diários, de citações e de reflexões que, à primeira impressão, não parecem guardar nenhuma coesão lógica entre si, mas que progressivamente delineiam claramente uma narrativa.
"Some women make it look so easy, the way they cast ambition off like an expensive coat that no longer fits. 
Stop writing I love you, said the note my daughter wrote over the one I left in her lunchbox."

O familiar recurso da mudança abrupta, mas não aleatória, do ponto de vista narrativo - I/You/We para the wife/the husband/she,he/they - surge também como elemento simbólico no texto. No cap. 32, a personagem não apenas fala de si na terceira pessoa, como também narra o acontecimento vivenciado emulando a análise crítica formal de um texto de ficção; o que torna-se especialmente significativo por ela ser, de fato, escritora. (inevitável a curiosidade: autobiográfico?)

"She would not have let one of her students write the scene this way. Not with the pouring rain and the wife’s broken umbrella and the girl in her long black coat. (...) She would ask for more details of the girl’s appearance. She’d cut the implausible handshake and point out how stilted the dialogue is. (You have caused my family great pain. I don’t want to be an abstraction to you anymore.)"

A autora também utiliza reiteradamente questões relacionadas à exploração do universo como elemento de metáfora às relações conjugais, o que pareceu-me uma escolha inesperadamente instigante.
"We're living like astronauts.", my husband says, inching over to his side of the bed.
The path of a cosmonaut is not an easy, triumphant march to glory. You have to get to know the meaning not just of joy but also of grief, before being allowed in the spacecraft cabin. This is what the first man in space said."
"Survival in space is a challenging endeavor. As the history of modern warfare suggests, people have generally proven themselves unable to live and work together peacefully over long periods of time. Especially in isolated or stressful situations, those living in close quarters often erupt into hostility."
Terminei a leitura com sentimentos ambíguos. O livro é escrito de maneira bem interessante, mas não me entreteve nem me tocou particularmente. Não consegui construir uma empatia consistente em relação à personagem que parecia extraída de uma sessão de terapia (que existe de fato na história, sob o carinhoso apelido "The Little Theater of Hurt Feelings").
"You think that the mental anguish you are experiencing is a permanent condition, but for the vast majority of people it is only a temporary state. (But what if I'm special? What if I'm in the minority?)"
O livro ganha trilha sonora, pois trouxe-me à memória, em certo momento, a música Oh, The Divorces!, da Tracey Thorn. Acho que ~casa~ bem.

                               

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